Subjective dimensions of financial literacy: what university students think, feel, and do with money.

Authors

  • ALICE LUIZA MOREIRA FAMINASBH
  • LOUSANNE RESENDE FAMINAS BH
  • ROSÁLIA SANTOS FAMINASBH
  • WALDEMAR SILVA FAMINASBH

Keywords:

Financial literacy, Financial behavior, Meaning of money, Financial attitude, Undergraduate Education

Abstract

This study aimed to analyze the influence of the dimensions of financial attitude, financial behavior, and the perception of the meaning of money on the financial literacy of university students in the states of Minas Gerais, Piauí, and Rio Grande do Norte. The research adopted a quantitative, descriptive approach through the application of the scale validated by Trento and Braum (2020). The sample consisted of 145 students, predominantly young, single, and low-income individuals. The results indicated moderate levels of financial literacy, with notable highlights for the following dimensions: "Financial Planning and Control" in Piauí, "Good Consumption Practices" in the northeastern states, and the "valuation of money as an instrument of freedom and well-being" in Rio Grande do Norte. A positive relationship was also observed between sociodemographic profile and financial behaviors, as well as regional differences in access to and use of banking services. The main conclusion indicates that although financial literacy is still in the early stages of consolidation among university students, there is a growing awareness of its importance, especially among students at the beginning of their financial lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, B. C; BELÃO, B. V.; ENDO, G. Y. Educação Financeira nas Escolas públicas. Revista Científica Faema, v. 10, n. 2, p. 1-15, 2020. DOI:10.31072/rcf.v10i2.818.

AMIRTHA, R. Financial literacy for the future: preparing individuals for economic sucess. Recent Research Reviews Journal, v. 3, n. 2, p. 381-396, 2024. DOI: 10.36548/rrrj.2024.2.006.

ARAÚJO, J. V. B.; BRITO, J. A. de A.; SANTOS, G. B.; SILVA, J. C. P. Nível de alfabetização financeira de acadêmicos do bacharelado interdisciplinar em Ciências e Tecnologia (BICT) de uma Universidade Pública Federal. Revista de Gestão e Secretariado, v. 14, n. 8, p. 12441-12468, 2023. DOI: 10.7769/gesec.v14i8.2541.

ATKINSON, A.; MESSY, F-A. Measuring financial literacy: results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions No. 15, 2012. DOI: 10.1787/5k9csfs90fr4-en.

BARROS, L. C.; JEUNON, E. E. Percepção do significado do dinheiro: um estudo com graduandos de IES privadas. Revista Gestão e Planejamento, v. 12, n. 3, p. 831-847, set/dez, 2012.

BEAL, D. J.; DELPACHITRA, S. B. Financial literacy among Australian university students. Economic Papers: A journal of applied economics and policy, v. 22, n. 1, p. 65-78, 2003. DOI: 10.1111/j.1759-3441.2003.tb00337.x.

BOGONI, N. M.; LEITE, M.; BARÃO, F. R.; ALMEIDA, M. Alfabetização financeira de estudantes universitários a partir das dimensões atitude financeira, comportamento financeiro e conhecimento financeiro. Revista Teoria e Evidência Econômica, v. 24, n. 50, p. 187–206, 12 dez. 2018. DOI:10.5335/rtee.v24i50.8962.

BRITO, K. C. B.; SILVA, A. C. M. Personalidade e inteligência emocional na Alfabetização Financeira de estudantes de uma universidade na região norte. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 17, n. 51, 2024.

CAMOZZATO, E. S.; TERRES, S. A. L.; TESTON, S. de F.; ZAWADZKI, P. Empreendedorismo e sua relação com a educação financeira dos universitários. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 24, n. 3, p. 7-35, 2023. DOI: 10.13058/raep.2023.v24n3.2381.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE (Brasil). Resolução no. 466, de 12 de dezembro de 2012. Trata de pesquisas em seres humanos. Brasília, DF: CNS, 2025. Disponível na internet em https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2012/resolucao-no-466.pdf/view.

COUTO, R. F.; MARACAJÁ, K. F. B.; MACHADO, P. A. Educação Financeira e Sustentabilidade: um framework conceitual. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 23, n. 3, p. 510-534, 2022. DOI: 10.13058/raesp.2022.v23n3.2239.

COUTO, R. F.; MARACAJÁ, K. F. B.; BATALHÃO, A. C. S. Finanças sustentáveis: conhecimento, habilidades e atitudes que podem fazer a diferença. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 24, n. 3, p. 61-114, 2023. DOI: 10.13058/raesp.2023.v24n3.2392

EYRE, B.; BONILLA, O.; BRIGHTMAN, M.; VOICU, S. Beyond the ‘Tyranny of metrics’? Indicator literacy in sustainable finance. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, v. 115, n. 5, p. 582-597, 2024. DOI: 10.1111/tesg.12625.

FERNANDES, E. M.; FERNANDES, S. A. Educação Financeira como forma de inclusão social. RCMOS – Revista Científica Multidisciplinar o Saber, v. 1, n. 2, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2024.694.

FLORIANO, M. D. P.; FLORES, S. A. M.; ZULIANI, A. L. B. Educação financeira ou Alfabetização financeira: quais as diferenças e semelhanças? RECAT – Revista Eletrônica Ciências da Administração e Turismo, v. 8, n. 1, p. 16-33, 2020.

FURNHAM, A. Many sides of the coin: the psychology of money usage. Personality and Individual Differences, v. 5, p. 501-509, 1984.

GALVÃO, K. S.; LIMA, M. P. Nível de letramento financeiro e características Socioeconômicas: uma análise dos estudantes de ensino médio de um município do agreste pernambucano. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, v. 16, n. 4, p. 838-861, 2023. DOI: 10.14571/brajets.

GIL, A. C. Metodologia do Ensino Superior. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2023.

GUIMARÃES, T. M.; IGLESIAS, T. M. G. Educação financeira: um estudo comparado entre os estudantes do ensino médio de um Instituto Federal de Minas Gerais. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 11, n. 1, p. 94-111, 2021. DOI: https://doi.org/10.18028/rgfc.v11i1.9486.

LUSARDI, A.; MITCHELL, O. S. Financial literacy around the world: an overview. NBER Working Paper No. 17107. 2011. Disponível via internet em https://www.nber.org/system/files/working_papers/w17107/w17107.pdf.

MELO, J. M. ; MOREIRA, C. S. Educação financeira pessoal: um estudo com discentes de Ciências Contábeis. Revista Contabilidade e Controladoria, v. 13, n. 2, p. 151-169, 2021. DOI: 10.5380/rcc.v13i2.79043. 2011.

OLIVEIRA, S. P.; COSTA, W. P. L. B.; SILVA, J. D.; SILVA, S. L. P. Determinantes do comportamento financeiro pessoal: um estudo com cidadãos brasileiros. RACEF – Revista de Administração, Contabilidade e Economia da Fundace, v. 13, n. 1, 2022.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Medindo a educação financeira no Brasil: resultados da pesquisa S&P Global FinLit Survey. Brasília: Banco Central, 2019. Disponível em: https://www.bcb.gov.br. Acesso em: 11 abr. 2025.

NIEHUES, A. L. S.; KRAUSE, R.; AQUINO, R. F.; SOUZA, J. C. L. Nível de alfabetização financeira pessoal de estudantes universitários brasileiros. Revista de Gestão e Secretariado, v. 14, n. 3, p. 2814-2835, 2023. DOI: 10.7769/gesec.v14i3.1752. DOI: 10.7769/gesec.v14i3.1752.

POTRICH, A. C. G.; VIEIRA, K. M.; KIRCH, G. Determinantes da alfabetização financeira: Análise da influência de variáveis socioeconômicas e demográficas. Revista Contabilidade & Finanças, n. 69, v. 26, p. 362-377, 2015. DOI: 10.1590/1808-057x201501040.

SOUZA, G. C.; BARBOSA, J. S.; OLIVEIRA NETO, O. J. Alfabetização financeira dos estudantes do ensino médio de instituições públicas. Revista Ambiental Contábil, v. 16, n. 2, p. 474-495, 2024. DOI: 10.21680/2176-9036.2024v16n2ID34229.

SOUZA, G. S; ARANTES, P. P. M.; ROGERS, P.; ROGERS, D. Conhecimento financeiro em estudantes universitários: análise pela Teoria de Resposta ao Item. REMAT – Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional São Paulo, v. 18, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id573.

TANG, T. L. P. The meaning of money revisited. Journal of Organizational Behavior, v. 13, n. 2, p. 197-202, 1992.

TRENTO, C. R.; BRAUN, K. A. Desenvolvimento e validação de conteúdo de uma escala de mensuração da alfabetização financeira. Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 10, n. 1, p. 23–39, 2020. DOI: 10.48075/csar.v20i39.29157.

VIEIRA, K. M.; MATHEIS, T. K.; LEHNHART, E. R.; TAVARES, F. O. Digital financial knowledge scale (DFKS): insights from a developing economy. International Journal of Financial Studies, v. 12, n. 120, p. 2-18, 2024. DOI: 10.3390/ijfs120400120.

XIAO, J. J. Applying behavior theories to financial behavior. In: Handbook of consumer finance research, 69-81. New: York: Springer, 2008. (Chapter 5). Pp. 69-81. DOI:10.1007/978-0-387-75734-6_5.

Published

2025-12-08

How to Cite

MOREIRA, A. L., RESENDE, L., SANTOS, R., & SILVA, W. (2025). Subjective dimensions of financial literacy: what university students think, feel, and do with money. REVISTA CIENTÍFICA DA FAMINAS, 20(2), 112–138. Retrieved from https://periodicos.faminas.edu.br/index.php/RCFaminas/article/view/1004